söndag 6 september 2009

En viktig upplysning

Våran dotter berättade igår kväll någonting för oss som vi inte hade en aning om, nämligen: det är bara barnplågare som tvingar sina barn att sova i spjälsäng på natten. "Aha" tänkte vi utmattat, det förklarar skriken. Sedan fortsatte hon med sina visdomsord: bebisar ska sova bredvid tuttarna på natten, mycket nära så att man kan äta om man skulle vakna till. Vi tvekade lite på det hon sa eftersom vi aldrig hört talas om det förut. Men när hon vaknade och skrek hjärtskärande i spjälsängen för vi vet inte vilken gång i ordningen så gav vi efter, och det gav resultat, vi fick sova otroliga sex timmar i sträck, med endast ett snabbt uppvaknande när Eilie åt på min tutte när jag sov...idag är vi utvilade småbarnsföräldrar. Eilie ser misstänkt belåten ut, och lite manipulativ. Hmm känner mig fortfarande osäker på sanningshalten i det hon säger, får nog bli spjälsängsförsök i kväll igen.

7 kommentarer:

Li sa...

Ja visst är det smidigt när de tar för sig medans man sover.
Även om hon sover i er säng nu så betyder inte det att hon kommer kräva det tills hon blir 15. Det löser sig med tiden, så oroa er inte för att hon blir "bortskämd" eller så om hon sover hos er ett tag. Hälsa skruttan från mig och ge henne en klapp på lilla frisyren.

Jempan sa...

Nej jag tycker nog inte att barn kan bli bortskämda med närhet eller kärlek, det är bara det att våran sömn blir lite rubbad när hon ligger u sängen.

E-line sa...

Jag håller med jempan. Det är såå skönt att ha sängen för oss själva. L o jag ♥

Li sa...

Ja det förstår jag och jag hoppas att hon snart kommer till ro i sin egen säng, så ni alla får sova. Det jag menar är att OM det inte skulle funka just nu behöver ni i alla fall inte misströsta, för då kommer det säkert gå bättre snart.

Linda sa...

Jaaa, hurraa vi vill komma imorrn om vi fåår! =)

Linda sa...

Jaaa, hurraa vi vill komma imorrn om vi fåår! =)

MansonDust/Cim sa...

Jag tycker att det enklaste är att ha barnet hos en i sängen, dels för att man faktiskt får mer sömn & dels för att de flesta barn kräver den närheten. Ja & dels för att jag velat höra barnet andas.. Tänk dig själv, legat trångt & varmt i magen så länge, klart som sjutton att en spjälsäng inte är lika go. Brevid dig känner hon din doft & kan äta när hon vill. :) Har aldrig varit ett stort problem att få dom att sova själva senare ändå. :)