måndag 25 januari 2010

"Om en film gjordes om mitt liv skulle..."

...jag göra en film så som "Sliding doors" är gjord. Den tar liksom upp vad som skulle ha hänt om huvudrollen hade gjort annorlunda, sen är det två parallella verkligheter hela tiden.
Ibland innan jag ska somna så ligger jag och tänker på att jag skulle ha velat göra vissa saker annorlunda. Det är ju ganska idiotiskt egentligen eftersom om man kunde ändra saker i det förflutna så skulle ju inte framtiden bli likadan, det skulle vara fruktansvärt, jag älskar mitt liv.
Men låt oss nu säga att man skulle kunna gå tillbaka i tiden och ändra lite och framtiden skulle se likadan ut som den gör idag då skulle jag vilja ändra lite på följande saker jag gjort och inte gjort, sagt och inte sagt:

* Året är 1997. Platsen är duschrummet. Tidpunkten är efter gymnastiken. Medverkande är: Jag och en tjej som jag och Linn kallade Godzilla efter att hon varit på fjällsemester och så att säga "fjällat av" i hela ansiktet. Denna människa var vanligtvis mycket kaxig och en riktig översittare. Åter till duschrummet, Godzilla:"- Varför har du en sån BH? jag tycker att tjejer ska ha bh:ar där brösten ser ut som att man har tryckt två runda tallrikar mot dem, det gör det INTE i den där bh:n." Jag kollar spakt på min stackars bh i löst tyg, kanske är sporttopp snarare vad den borde kallas. Jag svarade något i stil med: "- Öh aha." Jag önskar att jag hade sagt: "-Vad tråkigt att du har den synen på kvinnor i så ung ålder, om jag gillar att ha sporttopp så borde inte det bekymra dig kan man tycka. Dessutom så är min bröst naturligt snygga så jag behöver inga special bh:ar så som du tycks behöva". Det skulle ha varit lite lagom elakt sådär, men skulle ändå inte ha resulterat i en nävmacka och gråt.
Flera liknande händelser under gymnasietiden skulle jag önska att jag gjort annorlunda.

Ändå, det var då och jag var ung och ännu inte lika slagfärdig som idag. Men...vissa människor kan än idag få mig att totalt tappa målföret.

* Situation: rökning efter lektion på universitetet. Medverkande: Jag, Tompa (Linda T) och en tjej jag känt sen jag var liten, vi gick sen i samma klass och senare i parallellklass. Tjejen är en mycket obehaglig översittare med lite Cruella Devillé tendenser. Hon och Linda är bekanta och Linda chockas över att jag känner Cruella jag med. Cruella säger: "-Ja Jennie brukade vara hos mig när vi var små, hon var helt facinerad av min hamster, som att hon aldrig hade sett djur förut". Jag sa:"-Mmm just, den var fin". Jag tänkte att hon säkert gjort en hatt av den.
Det jag önskar att jag hade sagt var: "-Det säger ju en del om hur mycket jag uppskattade ditt sällskap när jag valde en hamster framför dig. Det var min mormor som tyckte att jag skulle leka med dig för du verkade ensam."

Jag har ett lager med situationer där jag önskar att mitt agerande skulle ha varit annorlunda, det skulle bli en fantastisk film.

3 kommentarer:

Linn sa...

Ja, Godzilla, ja... Synd att hon behövde hävda sig redan då som sagt. Synd för henne. Men är man en slappskalle så är man.

E-line sa...

slappskalle! Hahaha! Ja, man kan komma på mycket bra att säga, 5 minuter för sent :(

Li sa...

Alltid härligt om man lyckas trycka till någon, men tänk på att det är du som är den större människan som inte sjunkit till deras nivå.