torsdag 21 januari 2010

Kontroversiellt

Alla ämnen som kretsar kring barn verkar vara känsliga och öppnar upp för debatt. Mobbing på nätsajter blir allt vanligare och de forum där det har ökat mest är föräldraforumen, där man diskuterar just barn. Amning är det ämne som upprör flest, då är det främst amma eller inte amma som är på tapeten.
Jag har svårt att förstå hur folk kan hetsa upp sig över om en total främling ammar eller inte. Jag har svårt att förstå hur man orkar eller ens känner att man har rätt att hetsa upp sig över om en gammal klasskompis, stallkamrat, granne eller syster ammar eller inte.
Att överhuvudtaget bekymra sig om petitesser i andra familjers liv är galet. Klart man kan jämföra sig med andra och diskutera men så länge inte barnen riskerar att fara illa på något sätt så är det ju bara jobbigt att hetsa upp sig.
Nej lär av andra, det de gör bra och deras misstag. det är något även jag behöver öva på. Sprid värme och uppmuntra istället för att klanka ner. se saker med humor där det går.
Hat skapar hat, klyschigt men sant.
Nu ska jag ge mitt barn en bitring för hon dreglar som tusan och suger på sig själv och på min arm. Denna bitleksak har jag inte kokat, för då går den sönder. Där har ni ett ämne som säkert några i föräldraforumen skulle bli galna över. "Va inte kokat innan?och barnet ska ha det i munnen, Ring soc".

4 kommentarer:

Li sa...

Ja herregud "Familjeliv" är nog en av de sajterna där det förekommer flest personpåhopp. Synd att det är så. Det känns som om det är ett ganska nytt fenomen det här med att lägga sig i andras föräldraskap och tro sig veta vad som är bäst för andra familjer. Jag har inte uppfattat det som att det var så förr. Eller var det det?

Jempan sa...

Jag vet inte faktiskt, det var det säkert men på andra sätt då såklart. Tänk bara vad upprört det blev mellan oss pga saker som rörde våra barn och åsikter och missförstånd. sådant har nog alltid förekommit.
Jag blir lite ledsen när jag läser det där som anonym sa, även om det känns taget ur sitt sammanhang. som att jag inte tycker att barns liv ska vara just det som de ska vara, okomplicerade.
Att ta saker ur dess sammanhang och bli upprörd och hetsa över känns som det alltid har funnits, men nu finns det så mycket fler ställen där folk har möjlighet att antasta varandra.
Och folk sparkar ju gärna där det känns, rätt på andras eventuella brister i föräldraskapet. Brister som inte är brister men som blir det när det blir omdeformerat.

E-line sa...

Du behöver verkligen en kurs av mig i att rycka på axlarna =)

Anonym sa...

Gör ett nytt inlägg bara för att säga att intentionen med min kommentar inte på något sätt var att värdera dig som förälder... Jag tror säkert att du är en engagerad och bra mamma!

Faktum är att vi tycker olika huruvida vi som föräldrar bör eller inte bör projicera våra politiska åsikter på våra barn eller vad Hello Kitty rimligtvis borde ha för symboliskt värde. Jag tycker att det är ok att hon ”bara” är söt medan du tycker att hon borde stå för något! Två skilda åsikter som inte gör någon av oss vare sig sämre eller bättre… Och apropå mitt uttryck ”politisk reklampelare” så var det en reflektion över en tidigare nämnd kommentar, inget annat!