lördag 16 januari 2010

Hello Kitty



Det är ju det här med Hello Kitty...Vad står hon för egentligen? Jag som har en dotter som får massa Hello kitty grejer skulle må mycket bättre om hon stod för någonting, hade en politisk ståndpunkt liksom. Jag är givetvis jätte tacksam för allt som Eilie har fått med Hello Kitty, det är jätte sött. Men det är ju just det, det är det enda hon är, söt! Vad lär det små tjejer och killar? att man ska vara söt och inte skita ner sig? Tjejer är finast i rosa? om hon hade stått för något ordentligt och hederligt så hade det känts bättre som mamma att klä henne i de kläderna. Hon hade tex kunnat stå för: Rädda valarna eller Hjälp små stackars utsatta djur eller ät mer frukt, ja vad fan som helst hade hon kunnat stå för. Jaja, jag får väl säga till eilie att hon står för något bra, typ: minska klassklyftorna i samhället. Sen kommer hon få slåss i skolan med barn som säger att det inte alls är så, och hon säger: min mamma sa det!

13 kommentarer:

Mamma sa...

Hej Jennie! Tack för i torsdags och lördags, mycket trevligt.
Jag skall hålla utkik efter positiva, politiska uttryck på kläder till Eilie. Någonstans på nätet finns det säkert något företag som kränger dylikt. Om vi inte hittar nåt bra kan du ju alltid göra tröjor till henne själv. Kram från Mamma.

Linn sa...

Ja, det är mycket som finns till barn som bara är sött. De flesta leksaker är ju också bara till för att vara roliga/söta. Oavsett kön på barnet.

Tycker det är lite fel att projicera sina egna politiska åsikter på småbarn som ändå inte förstår. De blir präglade tillräckligt ändå. Men vill man ha någon figur som ändå har en "åsikt", ta Bamse eller något liknande.

E-line sa...

Nej Jennie. Nu har du tänt till igen. Dålig dag? ;) Du vet hur det slutade sist :P

SKA ni ändå hålla på o ordbråka så måste du börja stycka upp texten annars orkar jag inte läsa. Och det vill vi ju inte. Viiiiist?! =)

Jag tycker nog Hello Kitty kan få en egen dag i almanackan ;) Typ som kanelbullens dag eller kvinnodagen. Kanske en internationell kattdag o då ingår ju hon.

Nä nu ska jag gå o äta ett prinsesskex med chokladfyllning. På tal om det så gjorde jag din viktväktar mat idag. Lax o spenatpasta. Fint! Tack för igår!! Siri pratar bara om Eilies gaser nu hahaha :D

Jempan sa...

Jaja Eline. Nu har jag tagit bort den kommentaren jag skrev innan. Jag skriver en ny kommentar.
Ja Linn, och det är helt okej med söta grejer. Jag syftede främst till att hello Kitty typ har tagit över världen och då skulle det vara fint om hon hade ett bra budskap till alla de små barn och äldre barn som älskar henne. Menar bara att det skulle ju vara det ultimata. Nu står hon bara för gulletuss och nussnuss. Jag kommer projicera alla mina åsikter på Eilie för det tycker jag att jag är i min fulla rätt att göra. Och det gör man omedvetet och medvetet hela tiden. tror att det var det du syftade på när du skrev präglade.
Bamse är en ruskigt dålig förebild, slåss, är korkad och äter inte ens godis (då är det nått lurt).

Linn sa...

Jag vet inte vad det var för hetsig kommentar du skrev innan, men det jag menade var att jag tycker inte att det känns okej att t.ex ta på sitt barn en tröja med ett hakkors på för att man själv är nazist, för att man själv tycker det är en positiv politisk åsikt att ha (nu menar jag givetvis inte dig eller någon annan jag känner, det var ett grovt exempel).
Självklart så präglas ens barn på ens åsikter, jag skulle antagligen vara djupt religiös om mina föräldrar hade varit det.

Mamma/Lotta sa...

Det är viktigt att tala och framför allt göra som man som tycker är rätt som förälder och människa. Jag tror att det är gott för barn att ha så tydliga vuxna omkring sig som möjligt och där ingår åsikter, personlighet och allt möjligt. Sedan kommer barnet att gå sin egen väg och testa olika vägar, ex. åsikter. Det gör alla barn/tonåringar och det är bra. För sen måste man ju stå på något eget när man blir vuxen och har de förväntningarna på sig. Att våga lita på sig själv och sina beslut. Jaaaaaa, det var väldigt klokt sagt av mig. Och det är så jag tänkt med det inte alltid blivit eller blir nu heller. Kramar, nu skall jag gå på ett möte- typisk vuxengrej. Kramar.

Jempan sa...

Asch Linn det var ingen hetsig kommentar, jag skrev bara att du var lite pruttig som gick igång så på att jag tycker att Hello kitty borde ha en politiskt ståndpunkt. Well well, vadå menar du att du inte är djupt religiös? det trodde jag.

Anonym sa...

Varför ska barnen behöva vara politiska reklampelare åt sina föräldrar.... Varför kan man inte bara låta Hello Kitty få var söt och okomplicerad, så att barnen ges utrymme och frihet att själva bestämma vad hon ska symbolisera. Livet kan vara nog så invecklat ändå och att få glädjas över något så oskyldigt som en söt katt är väl precis så simpelt och enkelt som tillvaron behöver få vara ibland!

Det kloakste är väl ändå att genom sin omsorg och kärlek lära barnen att bli självständiga individer, så att de själva kan sätta värde i vilka de är och det liv som finns runt omkring dem. Hur ska ditt barn kunna tolka världen till sin egen om du som förälder redan skrivit den??? Var ett föredömme, inte inte en politisk åsikt!

Jempan sa...

Hej Anonym! Jovisst ska livet vara härligt och okomplicerat, speciellt när man är en liten prutte. Det är väl så klart att jag inte har massa kläder med olika politiska åsikter på mitt barn. Hon har massa kläder som är just söta. Det är bara Hello Kitty som jag syftar på här, att JAG skulle gilla om hon stod för något bra, just bara för att hon har en enorm slagkraft.
Jag tror/tycker inte att barnuppfostran styrs genom vad du klär eller inte klär på ditt barn. Vet inte varifrån du får att jag vill ha mitt barn som en politisk reklampelare, ät frukt och rädda valarna är väl snarare ganska nyttiga och behjärtansvärda saker, eller? och att minska klassklyftorna är ju förvisso en politisk ståndpunkt, men det skrev jag ju faktisk lite på skoj, även om det är något jag tycker är en viktig fråga.
Och du behöver inte oroa dig för mitt barn, jag lovar att jag inte läser Marxistiska maninfest för henne, vi håller oss till sagoböcker.
Men när hon är tre, då jävlar då ska vi ut och demonstrera. Just nu sitter jag och broderar en body där det står "Stoppa SD från att komma med! många små kan tillsammans" (det sista snodde jag från Bamse.

Jempan sa...

Jo Anomnym, en sak till. Samhället har redan bestämt vad Hello Kitty ska representera, så det finns ingen frihet för barn att komma på det själva, men fin tanke, det måste jag säga.

Linn sa...

Hahaha, "Men när hon är tre, då jävlar då ska vi ut och demonstrera"! Du är härlig.
Jag förstod och förstår vad du menar med Hello Kitty redan från början, att det är ett så pass stort varumärke så att det hade varit ett bra sätt att förmedla ett budskap på. Det håller jag absolut med om.

Moa-Johanna sa...

Omg..Anonym har nog för mycket fritid.

Jempan sa...

Det kan vara så min kära Moa.