onsdag 28 oktober 2009

Det blir inte som man tänkt sig.


Så här känns det ibland, som att livet står och ser ner på mig. Och säger "Det trodde du inte va? men det var ööööödet seru".

Det som står ovan kan appliceras på mycket i livet. Det blev inte som jag tänkt mig med mitt framtida yrke till exempel. När jag var liten ville jag bli veterinär eller advokat, mycket välbetalda jobb även om jag nog inte var medveten om det när jag som åtta åring fantiserade om min framtida karriär. Nu blev det inte alls så, jag valde en karriär som leder till garanterad utbrändhet och dåligt betalt är det på vägen dit, den enda förmånen är loven och det skall de ta bort, jajemen vi lärare skall jobba även på loven, med vad är en gåta.
Jag pratade med Li häromdagen och talade om att jag promenerat runt Rynningviken ett par gånger när jag arbetade på hunddagis i närheten av denna plats. Li svarar då:- har du arbetat på hunddagis? mitt svar löd:- Ja visst seru, men det var innan din tid. Hon replikerade då kvickt :Finns det en sådan? Och givetvis finns det en sådan även om det kan vara svårt att tro. Efter detta samtal drog jag mig till minnes olika arbeten jag har haft, nu skall jag rada upp dem här: Olika sorters hästjobb, som: stallskötare, tillridare, ridlärare och jag har även hållt i ridläger. Jag har stått på Konsum och packat upp varor och gjort smörgåstårtor och räkmackor, förövrigt ett jobb där spypåse borde ingå i arbetsutrustningen. Jag har arbetat på hunddagis/dagcentral, mycket trevligt ställe förutom att de inte gillade att jag skrev dikter på rasterna, de tyckte jag skulle umgås med personalen då, personalen var ett gäng utvecklingsstörda (på riktigt alltså)detta skvallrade de till chefen tillika min mami om. Jag har arbetat på Örebrokuriren där jag gjorde reportage, fotograferade och skrev in saker som hänt i området typ att det hade varit bingo med tårtkalas i Almby församlinghem. Just den delen var inte så spännande, jag blebv alltid sugen på att skriva till saker så att det skulle bli festligare, typ: "efter bingon och tårtan hotade Bertil 92 Nisse 87 med kniv, då Nisse tagit Bertils fru på brösten". Men jag gjorde det aldrig...eller? vem vet.
Jag har även jobbat med huvudfotingar aka dagisbarn, ganska kul förutom att dagisfröknar ofta är lite väl morska för min smak. Och barn har ganska dålig humor.
Sen har det mest blivit jobb inom vården och nu senast inom skolan. jag kommer inte på fler jobb som jag har haft men om någon av er som läser detta tycker att jag glömt något upplys mig då.
Alla dessa jobb är ju hyfsat långt ifrån veterinär och advokat, men jag är rätt nöjd med mina erfarenheter. Det är dem som formar människor.
Jag trodde heller inte att det skulle vara så här att vara mamma, ofattbart, härligt och pirrigt.
Jag och Martin är inte riktigt de föräldrar som jag tänkt att vi skulle vara ihop heller men det kommer rätta ut sig med tiden. Allt är ju omvälvande nu, vi hinner inte riktigt med ibland.
Jag kom på ett jobb till som jag haft, på Bo bild, där tog jag bröllopsbilder och gjorde layout till hans broschyrer.

2 kommentarer:

E-line sa...

Ja, man har haft en del jobb. Jag har nog inte haft något drömyrke? Jo, flygvärdinna. men det gav jag upp lika snabbt som jag kom på´t, för man var tvungen o kunna en hel drös med språk. för o flyga umeå - malmö kanske blir tråkigt i längden.

Li sa...

Du minns väl att vi var journalister och genomförde en mycket professionell intervju för universitetets räkning också? Och dessutom blev blåsta på delar av betalningen då..