tisdag 29 december 2009

Eilie alias Peppe

Eilie kommer att bli den nya Peppe, ja som Peppe i "Peppes godnattstund". Hon är en baddare på att läsa och berätta saker serni. Idag så satte Martin Eilie i mys och läs fåtöljen, han höll givetvis i henne, hon satt och så viktig ut, jag öppnade en bok och höll den framför henne. Då tog hon tag i pärmen på ena sidan av boken och bläddrade med den andra, allt detta samtidigt som hon talade (läs jollrade eller sluddrade osammanhängande)med hög stämma. Hon vet hur det där går till alltså, vi brukar sitta i den fåtöljen och henne i knäet och läsa för henne, dock brukar vi tala lite tydligare än henne för när hon läste i boken lät det inte alls som när jag läste den sist.
Det är underbart att se hur Eilie anammar saker som hon ser oss göra och är med om när vi gör.

3 kommentarer:

Mamma/Mormor sa...

När jag läste för Eilie sist i den berömda sagofåtöljen började hon att "läsa". Jag väntade tills hon "läst" (läs: jollrat och nickat med huvet medan hon läste) färdigt sidan och satt tyst en liten stund. Sedan vände jag blad och då började hon att "läsa" igen. När den sidan var slut började hon pirra och snutta på sin hand. Mormor förstod att sagostunden var slut och att det lilla tjollet nu mest tänkte på sin mamma och ville ha en slurk... Det var den sagostunden. Den gick på ca 5 min :D ... Hon är för go den ungen!!!

Jempan sa...

Hahaha, ja ibland blir det korta sagostunder när hon håller i dem.

Li sa...

Kul att hon är en liten läslus redan. De förstår så mycket och kan fatta sammanhang så bra trots att de är så små än. Man blir förbluffad hela tiden när man upptäcker att de medvetet gör nya saker.