söndag 6 december 2009

Det var ju det här med att ta hand om sig.

När jag arbetar inom vården med äldre så brukar de alltid säga:"- Ta hand om dig" innan man går. Detta är ju väldigt rart sagt, men vad innebär det? egentligen. Att ta vara på dagarna som går och se det bästa med saker och ting och se möjligheter och vara nyfiken är ett sätt att ta hand om sig, för då mår man bra inombords. Att omge sig med människor man tycker om är ett annat sätt att försäkra sig om välbefinnande. Att få hjälpa andra och att själv låta andra hjälpa en är viktigt har jag märkt. Men hur som helst så tror jag att det som menas med uttrycket främst syftar till att man ska vara rädd om sin fysiska hälsa. Att måna om sitt yttre och få kroppen att må bra inifrån och ut. Jag gjorde som så att jag tog ett litet steg på denna stig till fysisk topphälsa, jag bokade tid för ansiktsrengöring delux. Resultatet: Jag blev uppäckt två gånger under "kuren" på otäcka sätt, en gång med stark lampa i ögonen och andra gången av en våt varm handduk så rent psykiskt kände jag mig lite instabil när jag gick därifrån, men nu var det ju det fysiska som skulle pimpas och porerna är tömda och fina, en del. Och ögonbrynen blev fint fixade.
Nästa lilla steg är att bestämma olika rörelseaktiviteter olika dagar. Ätandet är bättre, förutom lite mycket fika. Det är en fika årstid nu. Eller vad säger ni?

3 kommentarer:

Li sa...

Onekligen mycket fika så här års och inte lätt att värja sig mot sockret. Man får passa sig alltså, helt plötsligt har det hoppat upp en bulle på ens fat och är på väg in i munnen.. sluga jävlar :)

E-line sa...

Verkligen fika årstid! Lika bra att flyta med nu när julen är här o sen se till att hålla nyårslöftet ;)

(Lusläste inlägget med hittade inget JA lr NEJ ;P Kanske har du inte bestämt om Måns ska få gå på tunneldisco än :D )

Jempan sa...

Det fanns inget ja eller nej än då...men nu finns det. Jag är tjugo spänn fattigare. Ja bullar är very very sneaky indeed.