fredag 5 mars 2010

Glädje och pengar går ibland hand i hand.

Jag har fått jobb! nattjobb inom vården i Hallsberg. Schemat för sommaren är redan klart och jag ska säga till när jag och Eilie känner oss redo för att jag är borta hela natten. För då får jag börja jobba extra. Detta innebär att jag inte behöver använda så många föräldrapenning dagar i framtiden och att jag kanske kan avsluta ett annat jobb. Kalasbra!!! allt känns lättare nu. Ett eller fler bekymmer mindre.

Jag har bestämt mig för att ta upp ridningen igen, detta genom privatlektioner på Östansjö-ridklubb. Där ska jag då låna deras hästar för att sedan kuska runt och bli uppläxad, detta betalar jag dyrt för. Men det är det värt för hästarna är bra och ridläraren fantastisk, jag kommer ha ont överallt.

Jag ringde idag till henne som har Cindy på foder, och frågade henne om jag skulle kunna få ha Cindy två dagar i månaden, mot att jag betalade henne då givetvis. Det tyckte hon inte lät bra, alls...Jag påminde då lite fint om att anledningen till att just hon fick Cindy på foder var just att hon bodde nära och att jag hade sagt att jag ville få rida på Cindy ibland. Det vi sa när hon gjorde reklam för sig själv och innan jag hade bestämt mig var då att jag skulle få rida på Cindy en gång i veckan i samband med träning. Nu har det inte blivit någon träning på väldigt länge pga vädretoch jag har inte heller fått ridit mer än två -tre gånger under hela tiden.
Jag vill ju inte att hon ska känna sig utnyttjad på något sätt, därav erbjudandet om betalning, samt att jag bara vill rida två gånger i månaden. Jag menar jag är ju ändå juste och förlänger avtalet.
Hon sa:- Nej men du sa ju inget om det när jag fick henne på foder. - Jo det gjorde jag!
Och om det ska vara så så sa vi att hon skulle ha Cindy ett halvår sen köpa eller lämna tillbaka. Nu förlänger jag halvårskontraktet eftersom att jag vill sälja Cindy och då helst till denna fodervärd, men om hon inte köper efter denna avtalstid så har ju Cindy minskat i värde under den tid som det förlängda kontraktet pågår. Så eftersom att jag är juste så tänkte jag att kanske hon är juste tillbaka. Men hon skulle tänka på det och återkomma.
Vad tycker ni? begär jag för mycket? utnyttjar jag situationen?

7 kommentarer:

Li sa...

Svårt att avgöra när ni verkar ha olika uppfattning om överenskommelsen. Fast jag tycker att hon kan bjuda till lite, det gäller ju bara två gånger i månaden. Varför ville hon inte?

Toppen med jobbet också. Grattis igen!

E-line sa...

Ja Grattis till jobbet! blir fint för Martan att ha lite mer ansvör över flickebarnet ;)

Jag fattade inte att han skulle ha bilen till sthlm. Så det var därför du försökte med alla medel att få mig till dig :) Vad gör dina kära taktisar C o L då?

Tycker verkligen inte det är för mkt begört att rida 2/mån! Du gör ju henne en tjänst, och du äger ju fortfarande hästskrället oxå! Muntliga konstrakt gäller ju, men det är alltid lättare om man har det på papper. Typiskt kommer an alltid på det i efterhand.... :(

Li sa...

Vad är det med ditt tangentbord Eline? Eller är du full din partyprisse? :D

E-line sa...

Äsch jag har väl bara lite bråttom! Glömmer titta :-S

(Eller borde jag vara med i AA?) ;)

(detta inlägg är korrigerat en gång innan publisering!)

Li sa...

Och ändå smög det sig in ett litet stavfel.. ;)

Man kan ju aldrig så noga veta med er lantisar. En har ju hört om allt hembränt som florerar på byafesterna.. hihi.
Har just slagit in Siris doppresent och kan konstatera att paketet ser ut som Pippi Långstrump ungefär. Blev en väldig färg/mönsterkompott.

Mamma sa...

Hej Snutte! Grattis till jobbet!!!
Jag ser er överenskommelse som att det är en situation som kan gynna er båda:
1. Du har Cindy hos en tjej som tycker mycket om och tar bra hand om henne. Du har inte den tiden som Cindy behöver.
2. Hon har Cindy som sin "egen" och hon skulle ju helst vilja köpa henne men hennes pappa sätter stopp för det.
Om ni kan hitta en lösning så att du kan rida några iförväg bestämda dagar i månaden vore ju bra. Hoppas det löser sig. Skriv något slags avtal på det i såfall.

Tinas och min resa till Mia var rolig! Mia fick födelsedagspresent och inflyttningspresent när vi kom-hon blev mycket glad för båda. Hennes lägenhet är helt renoverad och jättefin. Det var kul!
Senare var vi på Harrys - och hela grejen blev som att hoppa in i filmen "Smala Sussi"!!! Vi skrattade och chockades om vartannat. Man kan säga att känslan att vara på den där krogen var likadan som känslan i "Smala Sussie": charmigt, galet, bondigt och mångamedmera tragikomiskt. Kramar till er alla fem.

Jempan sa...

Det låter suveränt mami. Härligt att höra att ni har haft det så bra. Och allra bäst att höra att Mias lägenhet är så bra och fin. Utan att överdriva så är hon den i som mest förtjänar en alldeles spektakulär och fantastisk lägenhet mest av alla jag känner, efter allt skit hon har haft med boende. puss på dig, ses snart.