söndag 15 maj 2011

Egoistiskt att inte skaffa barn?

En debatt jag aldrig har förstått mig på är debatten att det skulle vara egoistiskt att inte skaffa barn. Att de människor som gör ett aktivt val att låta bli att skaffa sig ett litet ättelägg, trots att de har alla förutsättningar, skulle vara egoister som inte förökar sig. Vad är det för skit?! Att skaffa barn är en möjlighet inte en skyldighet.

Jag måste personligen säga att jag inte hört särskilt många människor stå bakom denna åsikt men tydligen får människor som säger sig inte vilja ha barn höra det ganska frekvent. Jag finner det otroligt underligt att någon kan anse det egoistiskt att inte skaffa barn eftersom att skaffa barn är det mest egoistiska man någonsin kan göra. Det gör man för att man själv vill och inte för någon annans skull, man bestämmer att man har rätt att ta makten över en annan liten människas liv.
Hur kan det vara egoistiskt att låta bli?

2 kommentarer:

Li sa...

Jag förstår inte heller argumentet. För vems skull skaffar man annars barn? Ett beslut om något så stort som att skaffa barn, och därmed bli förälder för resten av ens liv kan man väl inte basera på någon annans vilja? Har heller aldrig hört någon argumentera för detta, men tydligen händer det ju.

Mamma sa...

Håller med er båda. Att skaffa barn måste alltid handla om den egna önskan att få barn- ur den synpunkten är det på sätt och vis egoistiskt. Att skaffa barn som man inte önskat själv utan av någon annan anledning är inte nyttigt - för någon! Inte för föräldern och absolut inte för det barn som skall leva med en sådan förälder... Att "få ett barn" är en gåva, eller som du skrev, Jennie - en möjlighet. Den gåvan "har allt" om vi nu får barn. Vi kan göra så gott vi kan och "ha hjärtat med oss" i vardagen med barnen och alla andra vi älskar så är det tillräckligt bra tycker jag. Egoistiskt eller inte. Det ser ju så olika ut för olika människor - svårt att vara kategorisk i en sån fråga. Kramar från Mamma/Lotta.